Resande då och nu - ett exempel

Nedan ges ett exempel på hur eleverna enskilt eller i grupp kan arbeta med källorna på ett enkelt och spännande sätt.

  • Inled med att fråga eleverna hur de kom till skolan idag, och hur lång tid det tog. Diskutera även "gästgiveri" som begrepp!
  • Hitta Landskrona, Glumslöv och Helsingborg på en | Skånekarta |. Hur lång tid tar det att åka mellan Landskrona och Helsingborg i dag?
  • Dela ut | uppslaget | ur Glumslövs gästgiveridagbok - som du kopierat på blåtonat papper och rivit taggigt i kanterna - och be eleverna hitta "J.Jönsson" i "Resandes Namn och Caractere".
  • "Hvarifrån." kommer Jönsson från och "Hvarthän." ska han? Varför sover han över halvvägs mellan Landskrona och Helsingborg? Återknyt till dagens resande i den inledande frågan!
| Tillbaka till gästgiveridagboken! |