Ur samlingarna maj 2025

Pressklipp från Helsingborgs Dagblad, 1945-07-17. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
De allra flesta har väl hört talas om de vita bussarna, som under våren 1945 evakuerade tusentals människor ur nazisternas koncentrationsläger. Mindre kända är kanske de vita båtarna. Vita båtarna var namnet på en räddningsaktion som genomfördes till havs med start den första juni 1945. Fem vitmålade svenska fartyg med röda kors-symboler hämtade under sommaren befriade fångar från lägren i Bergen-Belsen, Sachsenhausen, Ravensbrück och Oranienburg. Det rörde sig om personer i skriande behov av mat, medicin och återhämtning.
Fyra av fartygen var handelsfartyg som konverterats till lasarettsfartyg: M/S Karskär, M/S Rönnskär, S/S Kastellholm och M/S Kronprinsessan Ingrid. Det femte, lasarettsfartyget HMS Prins Carl, tillhörde svenska marinen.

M/S Karskär. Fotograf och år okända. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv.
Det var Sveriges regering som sjösatte de vita båtarna i samarbete med det internationella flyktingorganet UNRRA. Men föreningslivet var helt essentiellt för att hålla dem flytande. När passagerarna anlände till platser som Malmö, Ramlösa, Helsingborg, Kalmar och Stockholm var det främst medlemmar av lottakårerna, civilförsvaret och Röda Korset som tog hand om dem. Denna text fokuserar på insatserna som gjordes av Helsingborgs manliga och kvinnliga Röda Korskårer.

Uppslag ur medlemsbladet Vårt röda kors, 1944. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
Svenska Röda Korset hade haft en kraftig medlemstillströmning under hela 30-talet, även innan stridigheterna började. Den kan dock inte mäta sig med uppslutningen under de första krigsåren. 1938 års nationella medlemsökning låg på respektabla 14 400 personer. Motsvarande för 1939 och 40 var på 35 400 respektive 55 000. Engagemanget var uppenbart enormt och det fanns ingen brist på uppgifter åt medlemmarna.

Utdrag ur Svenska Röda Korsets verksamhetsberättelse för 1940. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
Den femte juli 1945, klockan två på natten, anlade M/S Karskär vid kajen utanför gamla tullhuset i Helsingborg. På denna första resa förde fartyget med sig 240 personer. Av dem kunde 109 stycken själva gå i land; övriga var i så dåligt skick att de fick bäras på bår av rödakorsare. Helsingborgs Lottakår hade en utspisningsdisk redo, så att passagerarna kunde få mat.

Pressklipp från Skånska Socialdemokraten, 1945-07-05. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
Passagerarna på de vita båtarna var främst judiska kvinnor. De var ofta svårt sjuka och undernärda, med spår efter både fysisk och psykisk tortyr. Med de undsatta lägerfångarna, kom också ständigt nya bevis på nazisternas grymhet. Säkert var dessa möten starka upplevelser för de frivilliga. Alla passagerare överlevde inte båtresan och ett antal avled kort efter landstigningen. Bland dem som klarade sig, var majoriteten drabbade av tyfus, tuberkulos och diverse magsjukdomar. Behovet av vård var akut.

Pressklipp från Sydsvenska Dagbladet, 1945-06-29. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv.
Smittspridningen var ett reellt problem, och alla som arbetade med mottagningen bar skyddskläder. Här ser vi ett exempel, i ett pressklipp från Helsingborgs Dagblad. Bilderna är från Karskärs ankomst till Helsingborg den 8 juli 1945.

Pressklipp från Helsingborgs Dagblad, 1945-07-09. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.

Pressklipp från Helsingborgs Dagblad, 1945-07-09. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
Efter att den manliga rödakorskåren lastat av patienterna, gick den kvinnliga kåren ombord ”för att hand om all sängutrustning samt sanitetsbehandla fartyget. Den begagnade sängutrustningen samlades på natten på en flotte, vilken bogserades ut i Sundet och brändes.”
Här kan vi notera att medlemmarna i Röda Korset erhöll en viss ersättning för sin insats i flyktingarbetet. Efter tre obetalda timmars arbete utgick en ersättning på 2 kronor i timmen för män, men bara 1 krona och 25 öre för kvinnor. Helsingborgs Kvinnliga Rödakorskår upprördes över denna löneskillnad, men beslutet kom direkt från Civilförsvarsstyrelsen och kunde inte överklagas.

Protokoll över styrelsemöte, 1945-06-14. Ingår i Helsingborgs Kvinnliga Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
När vita båtarna i slutet av sommaren avvecklades, hade fler än 9200 människoliv räddats. Det är den största humanitära räddningsinsatsen tills havs i vårt lands historia. Något sådant hade aldrig kunnat genomföras utan ett livaktigt och disciplinerat föreningsliv, med många välfungerande samarbetsstrukturer.

Pressklipp från Helsingborgs Dagblad, 1945-07-26. Ingår i Helsingborgs Röda Korskårs arkiv. Klicka på bilden för större bild.
Källor:
Arkiven tillhörande Helsingborgs Röda Korskår samt Helsingborgs Kvinnliga Röda Korskår. Handlingarna bevaras hos Skånes Arkivförbund.
Wikipedia, sökord ”vita båtarna”. Läst 2025-04-15.